zondag 8 februari 2015

Jumbo op zondag open: eerste stap op weg naar een levendig centrum

Op zondag 8 februari was supermarkt Jumbo voor de tweede keer geopend op zondagmiddag (vanaf 16:00 uur) en net als vorige week was het druk in de winkel. Deze openstelling voorziet duidelijk in een behoefte en dat is ook begrijpelijk. Opvallend is ook het grote aantal senioren dat, al of niet met rollator, telkens de tocht naar de winkel maakt. Een gezellig uitje op de stille zondagmiddag! Gedurende zes dagen per week fungeert het nieuwe centrum inmiddels als dé sociale ontmoetingsplaats in Waddinxveen, waar inwoners elkaar voor het eerst op één plaats tegenkomen. Juist in het weekend, en zeker op zondag als mensen wat meer tijd hebben voor sociale contacten, zou het centrum deze rol optimaal moeten kunnen vervullen.

Wat D66 betreft zijn in de nabije toekomst alle winkels die dat willen in het centrum open, zijn alle woningen inmiddels bewoond, zijn er ’s middags theater- of muziekoptredens in Cultuurhuys de Kroon (meer dan die ene jeugdtheatervoorstelling in februari die nu geprogrammeerd is) en is ook de bibliotheek, net als in Gouda de Chocoladefabriek, elke zondag geopend. De drukte in het weekend kan nét het duwtje zijn dat twee horecazaken nodig hebben om zich in het centrum te vestigen. Eén op het gezellige Gouweplein, naast Cultuurhuys de Kroon en een Italiaans Café/Restaurant aan de zonnige zuidzijde van het centrum bij de jeu de boules banen. Het argument van tegenstanders dat ‘je een euro maar één keer kunt uitgeven’ en dat ‘je niet meer gaat eten als de winkels op zondag open zijn’ gaat niet op. Het gaat om de keuze tussen op zondag (noodgedwongen) het dorp uit gaan op zoek naar ….. of de middag grotendeels doorbrengen in ons eigen gezellige centrum. D66 begrijpt daarom niet waarom het college persé tot 2016 wil wachten met het onderzoek naar de wenselijkheid van zondagsopenstelling van winkels en kan dat alleen verklaren als een poging tot traineren.

Veel inwoners van Waddinxveen gaan op zondagmorgen naar de kerk en een klein gedeelte gaat ’s middags nog een keer. Dat kerkbezoek moet natuurlijk ongestoord blijven verlopen en bv. een kermis met veel herrie op zondagmorgen in de directe omgeving van een kerk is uit den boze. Dat is wettelijk goed geregeld in de Zondagswet, die wat D66 Waddinxveen betreft ook gehandhaafd moet blijven worden, want respectvol met elkaar omgaan is voor D66 een belangrijk basisprincipe van onze democratie.

Anderzijds moeten wat ons betreft ook kerken respectvol omgaan met de mening van andersdenkenden en niet proberen de openstelling op zondag van winkels tegen te houden. Niemand hoeft tegen zijn zin te werken op zondag en niemand hoeft te winkelen als je dat niet wilt, maar laat een ander vrij om dat wel te doen. Het centrum is toevallig op een plek verrezen waar geen enkele kerk in Waddinxveen er overlast van ondervindt. Middenin de Passage staat de Kruiskerk. Die is er qua zondagsrust waarschijnlijk zelfs op vooruit gegaan.

Nieuwe bewoners van het centrum weten wat ze kunnen verwachten. D66 is kortom van mening dat beide groepen op zondag vreedzaam in vrijheid naast elkaar moeten kunnen leven, zonder wederzijds overlast, zonder pressie uit te oefenen op elkaars levenswijze en met respect voor elkaars mening.

Albert Grooten

(fractievoorzitter D66)